Інструкція (додаток до Наказу) №16/2022 «Інструкція з підготовки бюджетних запитів до проекту селищного бюджету на 2023 рік Частина 1»

  • 211
Тип документу: Інструкція (додаток до Наказу)
Дата: 29.09.2022
Автор: Олег АТАМАНЧУК
Номер документу: 16/2022
Назва документу: Інструкція з підготовки бюджетних запитів до проекту селищного бюджету на 2023 рік Частина 1

ЗАТВЕРДЖЕНО

Наказ фінансового відділу Смотрицької селищної ради

Хмельницької області

від 29 вересня 2022 року №16

 

 

Інструкція з підготовки бюджетних

запитів до проекту селищного бюджету на 2023 рік

 

І. Загальні положення

 

1. Інструкція з підготовки бюджетних запитів до проекту селищного бюджету на 2023 рік (далі – Інструкція) розроблена відповідно до статті 75 Бюджетного кодексу України і визначає механізм розрахунку показників проекту селищного бюджету на плановий бюджетний період (далі – проект селищного бюджету) та прогнозу селищного бюджету на наступні за плановим два бюджетні періоди (далі – прогноз селищного бюджету); встановлює порядки складання, розгляду та аналізу бюджетних запитів.

 

2. Головний розпорядник бюджетних коштів (далі – головний розпорядник) організовує та забезпечує складання бюджетного запиту і подає його до фінансового відділу Смотрицької селищної ради (далі – фінансовий відділ) в паперовому та електронному вигляді з використанням автоматизованої системи ведення місцевих бюджетів (AIC «Місцеві бюджети») за формами:

Бюджетний запит на 2023-2025 роки загальний, Форма 2023-1 (далі – Форма - 1) (додаток 1);

Бюджетний запит на 2023-2025 роки індивідуальний, Форма 2023-2 (далі - Форма - 2) (додаток 2);

Бюджетний запит на 2023-2025 роки додатковий, Форма 2023-3 (далі – Форма - 3) (додаток 3).

 

3. Форми бюджетного запиту заповнюються послідовно:

Форма - 2 заповнюється на підставі показників Форми - 1 і лише після заповнення зазначених форм у разі потреби заповнюється Форма - 3.

 

4. Усі вартісні показники у формах наводяться у гривнях без копійок.

 

5. Разом з бюджетним запитом головний розпорядник подає необхідну для здійснення фінансовим відділом аналізу бюджетного запиту детальну інформацію за формами, які щороку доводяться фінансовим відділом до головних розпорядників, а також підтвердні документи та матеріали (детальні розрахунки, плани проведення заходів, кошториси, проектно-кошторисну документацію, перелік обладнання та інвентаря, статистичні дані щодо цін на продукти та товари).

6. Бюджетний запит складається на плановий та наступні за плановим два бюджетні періоди з урахуванням організаційних, фінансових (у тому числі граничних обсягів видатків та надання кредитів загального фонду селищного бюджету на плановий бюджетний період (далі - граничні обсяги) та індикативних прогнозних показників обсягів видатків або надання кредитів загального фонду селищного бюджету на наступні за плановим два бюджетні періоди (далі - індикативні прогнозні показники) та інших обмежень, які щороку доводяться фінансовим відділом до головних розпорядників.

 

7. Граничні обсяги та індикативні прогнозні показники розраховуються фінансовим відділом на основі:

прогнозу економічного і соціального розвитку України на плановий бюджетний період та основних макропоказників економічного і соціального розвитку України на наступні за плановим два бюджетні періоди;

основних напрямів бюджетної політики на наступний бюджетний період;

прогнозу Державного бюджету України на відповідні бюджетні періоди, схваленого Кабінетом Міністрів України;

статистичних показників, які використовуються при розрахунку прогнозних надходжень податків та зборів;

показники прогнозу економічного і соціального розвитку області на плановий бюджетний період та наступні за плановим два бюджетні періоди;

показники прогнозу економічного і соціального розвитку громади на плановий бюджетний період та наступні за плановим два бюджетні періоди.

 

8. Розрахунок граничних обсягів та індикативних прогнозних показників здійснюється з урахуванням:

прогнозних обсягів доходів селищного бюджету;

доведених Міністерством фінансів України обсягів трансфертів з державного бюджету;

розміру прожиткового мінімуму та рівня його забезпечення;

розміру мінімальної заробітної плати та посадового окладу працівників І тарифного розряду Єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2002 року № 1298 «Про оплату праці працівників на основі Єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери» (зі змінами) (далі - Єдина тарифна сітка);

прогнозних цін на енергоносії та тарифів на оплату комунальних послуг;

індексу споживчих цін;

необхідності передбачення нових (порівняно з поточним бюджетним періодом) першочергових видатків, у тому числі тих, що мають періодичний характер;

необхідності оптимізації витрат головних розпорядників, у тому числі шляхом концентрації ресурсів на пріоритетних напрямах діяльності, скорочення непершочергових та виключення неефективних витрат.

 

9. Граничний обсяг та індикативні прогнозні показники доводяться фінансовим відділом до головних розпорядників коштів загальними сумами за роками.

 

10. Головний розпорядник здійснює розподіл граничного обсягу видатків та індикативних прогнозних показників за бюджетними програмами з урахуванням пріоритетів соціально-економічного розвитку громади, на реалізацію яких спрямовано його діяльність, та стратегічних цілей, визначених планами його діяльності на плановий та наступні за плановим два бюджетні періоди.

 

11. Показники доходів, фінансування, видатків, повернення та надання кредитів за попередній та поточний бюджетні періоди мають відповідати кодам класифікації доходів бюджету, класифікації фінансування бюджету за типом боргового зобов’язання, економічної класифікації видатків бюджету та класифікації кредитування бюджету з урахуванням змін, внесених до відповідної бюджетної класифікації.

 

12. З метою співставлення показників за бюджетними програмами у разі змін у структурі видатків головного розпорядника звітні показники за попередній бюджетний період та показники поточного бюджетного періоду приводяться у відповідність до програмної класифікації видатків та кредитування місцевих бюджетів, що формується у бюджетних запитах на плановий та наступні за плановим два бюджетні періоди.

У разі якщо бюджетна програма не передбачається на плановий бюджетний період:

показники поточного бюджетного періоду зазначаються окремим рядком;

показники за бюджетною програмою попереднього бюджетного періоду приводяться у відповідність до Програмної класифікації видатків та кредитування місцевих бюджетів поточного бюджетного періоду, а у разі якщо бюджетна програма у поточному бюджетному періоді не передбачена – зазначаються окремим рядком.

 

13. Для заповнення форм бюджетного запиту використовуються:

дані річного звіту за попередній бюджетний період, поданого органу Державної казначейської служби України у Дунаєвецькому районі Хмельницької області, з урахуванням капітальних видатків (далі – звіт за попередній бюджетний період) – для зазначення показників за попередній бюджетний період;

показники, затверджені розписом селищного бюджету на поточний бюджетний період з урахуванням капітальних видатків (з урахуванням внесених змін), (далі – розпис на поточний бюджетний період) – для зазначення показників за поточний бюджетний період;

показники витрат за кодами Економічної класифікації видатків або Класифікації кредитування бюджету, розраховані відповідно до положень розділу ІІ цієї Інструкції, – для зазначення показників на плановий та наступні за плановим два бюджетні періоди.

 

14. Головні розпорядники забезпечують своєчасність, достовірність та зміст поданих до фінансового відділу бюджетних запитів, які мають містити всю інформацію, необхідну для аналізу показників проекту селищного бюджету та прогнозу селищного бюджету.

 

15. У разі, якщо головний розпорядник у межах доведених фінансовим відділом граничного обсягу та індикативних прогнозних показників пропонує зменшити порівняно з поточним бюджетним періодом витрати загального фонду селищного бюджету за одними бюджетними програмами та збільшити за іншими, такі пропозиції мають бути обґрунтовані в частині необхідності такого перерозподілу та можливості реалізації головним розпорядником відповідних бюджетних програм у запропонованих ним обсягах.

 

16. У разі подання головним розпорядником бюджетного запиту, складеного з порушенням вимог цієї Інструкції, фінансовий відділ повертає такий бюджетний запит головному розпоряднику для приведення його у відповідність до зазначених вимог.

 

17. Фінансовий відділ (з врахуванням закріплених бюджетних програм та координації головних розпорядників) здійснюють аналіз отриманих від головних розпорядників бюджетних запитів на предмет відповідності меті та планам діяльності головного розпорядника коштів, пріоритетам соціально-економічного розвитку громади, ефективності використання бюджетних коштів, дотримання доведених обмежень та вимог цієї Інструкції.

 

18. З метою усунення розбіжностей з головними розпорядниками щодо показників проекту селищного бюджету та прогнозу селищного бюджету фінансовий відділ проводить погоджувальні наради з головними розпорядниками.

 

19. На основі результатів аналізу та проведених погоджувальних нарад з головними розпорядниками фінансовий відділ відповідно до норм, передбачених частиною 5 статті 75 Бюджетного кодексу України, приймає рішення про включення бюджетного запиту до проекту селищного бюджету.

 

20. Фінансовий відділ, на основі інформації про результати аналізу бюджетних запитів із врахуванням результатів погоджувальних нарад та прийнятих керівництвом фінансового відділу рішень, формує проект селищного бюджету.

 

21. У разі порушення бюджетного законодавства до учасників бюджетного процесу можуть застосовуватися заходи впливу відповідно до статті 117 Бюджетного кодексу України.

 

II. Розрахунок видатків та надання кредитів

на плановий та наступні за плановим два бюджетні періоди

 

1. Головний розпорядник забезпечує розподіл граничного обсягу та індикативних прогнозних показників за бюджетними програмами та здійснює розрахунок обсягів видатків і надання кредитів, дотримуючись принципів ефективності, результативності, справедливості і неупередженості, пріоритетності, обґрунтованості витрат, а також жорсткої економії бюджетних коштів.

 

2. Розрахунок обсягів видатків та надання кредитів на плановий та наступні за плановим два бюджетні періоди здійснюються з урахуванням, зокрема:

норм Бюджетного кодексу України;

нормативно-правових актів, що регулюють діяльність головного розпорядника у відповідній сфері;

зобов’язань, передбачених договорами;

норм і нормативів;

пріоритетності видатків, ураховуючи реальні можливості  бюджету;

періодичності виконання окремих бюджетних програм, а також окремих заходів, що здійснюються в межах бюджетних програм;

необхідності зменшення заборгованості попередніх бюджетних періодів та недопущення утворення заборгованості за зобов’язаннями у плановому та наступних за плановим двох бюджетних періодах;

результатів оцінки ефективності бюджетних програм, проведеної з урахуванням методичних рекомендацій щодо здійснення оцінки ефективності бюджетних програм та висновків за результатами контрольних заходів, проведених органами, уповноваженими на здійснення контролю за дотриманням бюджетного законодавства;

цін і тарифів поточного року на відповідні товари (роботи, послуги), закупівлю яких передбачається здійснювати у межах бюджетних програм;

кількісних та вартісних факторів, що впливають на обсяг видатків та надання кредитів за бюджетною програмою у плановому та наступних за плановим двох бюджетних періодах.

До кількісних факторів належать, зокрема штатна чисельність працівників, кількість бюджетних установ, кількість осіб з інвалідністю, пенсіонерів. До вартісних факторів – індекси споживчих цін та цін виробників, ціни (тарифи) на товари (роботи, послуги), розмір прожиткового мінімуму та рівень його забезпечення, розміри мінімальної заробітної плати та посадового окладу працівника І тарифного розряду Єдиної тарифної сітки.

Окремі фактори, що впливають на обсяг видатків та надання кредитів за бюджетною програмою доводяться головним розпорядникам фінансовим відділом, решта – визначається головним розпорядником самостійно з врахуванням галузевих особливостей спрямованих на досягнення єдиної мети, завдань та очікуваного результату, визначення та реалізацію яких здійснює розпорядник бюджетних коштів відповідно до покладених на нього функцій та підтверджується відповідними обґрунтуваннями та розрахунками.

 

3. Розрахунок обсягів витрат на плановий та наступні за плановим два бюджетні періоди здійснюється за кожною бюджетною програмою як за загальним, так і за спеціальним фондами та у розрізі кодів Економічної класифікації видатків бюджету або Класифікації кредитування бюджету.

 Обсяг витрат за бюджетною програмою визначається як сума коштів за кодами Економічної класифікації видатків бюджету або Класифікації кредитування бюджету. Детальні розрахунки в межах коду Економічної класифікації видатків бюджету здійснюються з урахуванням факторів, що впливають на обсяг витрат за програмою.

 

4. Обсяг надання кредитів на плановий та наступні за плановим два бюджетні періоди визначається на підставі нормативно-правових актів, якими передбачено надання таких кредитів, з урахуванням положень договорів (контрактів), договори між головним розпорядником та позичальником, та необхідності повного завершення розпочатих позичальником робіт (здійснення виплат), що передбачені такими угодами (договорами) і в межах граничних обсягів та індикативних прогнозних показників доведених фінансовим відділом до головних розпорядників.

 

5. Обсяг капітальних видатків визначається, враховуючи запланований обсяг робіт згідно з проектно-кошторисною документацією, ступінь будівельної готовності об’єктів, кількість наявного обладнання та предметів довгострокового користування та ступінь їх фізичного зношення. Фактори, що можуть враховуватися при визначенні обсягу капітальних видатків, головним розпорядником визначаються самостійно з урахуванням галузевих особливостей. Вартість товарів (робіт, послуг) має забезпечувати раціональне та економне використання бюджетних коштів.

 

6. За результатами розрахунків сума витрат загального фонду за усіма бюджетними програмами на відповідний бюджетний період порівнюється із граничним обсягом та індикативними прогнозними показниками.

У разі якщо розрахований обсяг витрат загального фонду перевищує граничний обсяг та індикативні прогнозні показники, додаткові витрати (сума перевищення) включаються у Форму - 3 за умови, що такі витрати нормативно-правовими актами визначені пріоритетними.

7. Обсяг витрат спеціального фонду визначається головним розпорядником самостійно відповідно до нормативно-правових актів, які передбачають утворення і використання спеціального фонду.

 

8. Розрахунок надходжень спеціального фонду здійснюється відповідно до положень пункту 17 Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2002 року № 228 (зі змінами).

Розрахунок надходжень спеціального фонду на плановий та наступні за плановим два бюджетні періоди здійснюється з урахуванням фактичних надходжень у попередньому та поточному бюджетних періодах.

 

III. Порядок заповнення Форми - 1

 

1. Форма - 1 призначена для наведення узагальнених показників діяльності головного розпорядника і розподілу граничного обсягу та індикативних прогнозних показників за бюджетними програмами.

 

2. У пункті 1 зазначається найменування головного розпорядника коштів, код Типової відомчої класифікації видатків та кредитування місцевого бюджету, код за ЄДРПОУ, код бюджету.

 

3. У пункті 2 зазначається мета діяльності головного розпорядника коштів, яка визначає основне його призначення.

4. У пункті 3 визначаються цілі державної політики у відповідній сфері діяльності, формування та/або реалізацію якої забезпечує головний розпорядник коштів місцевого бюджету, і показники їх досягнення.

 

5. Пункт 4 містить інформацію про розподіл головним розпорядником граничного обсягу видатків бюджету та надання кредитів з бюджету загального фонду бюджету на плановий рік та прогноз витрат загального фонду бюджету на наступні за плановим два роки за бюджетними програмами та відповідальними виконавцями бюджетних програм.

У колонці 1 проставляється код Програмної класифікації видатків та кредитування місцевого бюджету, у колонці 2 код Типової програмної класифікації видатків та кредитування місцевого бюджету, у колонці 3 код Функціональної класифікації видатків та кредитування бюджету, у колонці 4 найменування відповідального виконавця, найменування бюджетної програми згідно з типовою програмною класифікацією видатків та кредитування місцевого бюджету.

При цьому, у разі, якщо головний розпорядник зменшує порівняно з поточним роком обсяги видатків за бюджетною програмою, у зв’язку з перерозподілом, з метою збільшення інших бюджетних програм, такі пропозиції повинні бути обґрунтовані в частині реалізації цих бюджетних програм.

Щодо заповнення зазначеної таблиці: стосовно видатків за бюджетними програмами та відповідальними виконавцями по загальному фонду бюджету: у колонці 5, 6, 7:

звіт (колонка 5) – касові видатки загального фонду бюджету відповідно до звіту за попередній бюджетний період;

затверджено (колонка 6) – асигнування загального фонду на поточний рік, затверджені розписом селищного бюджету на поточний рік з урахуванням змін;

проект (колонка 7) – розподіл граничного обсягу видатків загального фонду бюджету на плановий рік.

Прогноз на наступні за плановим два роки (колонки 8-9) – відповідно прогнозні обсяги видатків загального фонду бюджету на наступні роки. При визначенні видатків за бюджетною програмою загального фонду бюджету на плановий рік кожен головний розпорядник повинен оцінити необхідні і можливі бюджетні ресурси для їх продовження у наступних за плановим роках, очікуваний результат і вплив від впровадження видатків у плановому році на обсяг відповідних видатків за бюджетною програмою загального фонду бюджету в наступні періоди.

Номер цілі державної політики (колонка 10) зазначається порядковий номер цілі державної політики.

 

6. Пункт 5 містить інформацію про розподіл головним розпорядником граничних показників видатків бюджету та надання кредитів з бюджету спеціального фонду місцевого бюджету на обсягу витрат спеціального фонду бюджету на плановий рік та прогноз видатків спеціального фонду бюджету на наступні за плановим два роки за бюджетними програмами та відповідальними виконавцями бюджетних програм.

У колонці 1 проставляється код Програмної класифікації видатків та кредитування місцевих бюджетів, у колонці 2 код Типової програмної класифікації видатків та кредитування місцевого бюджету, у колонці 3 код Функціональної класифікації видатків та кредитування бюджету, у колонці 4 найменування відповідального виконавця, найменування бюджетної програми згідно з Типовою програмною класифікацією видатків та кредитування місцевого бюджету.

Заповнення зазначеної таблиці: стосовно видатків за бюджетними програмами та відповідальними виконавцями по спеціальному фонду бюджету: у колонці 5, 6, 7:

звіт (колонка 5) – касові видатки спеціального фонду бюджету відповідно до звіту за попередній бюджетний період;

затверджено (колонка 6) – видатки спеціального фонду на поточний рік, затверджені розписом селищного бюджету на поточний рік;

проект (колонка 7) – розподіл граничного обсягу видатків спеціального фонду бюджету на плановий рік за бюджетними програмами.

Прогноз на наступні за плановим два роки (колонки 8-9) – відповідно прогнозні обсяги видатків спеціального фонду бюджету на наступні роки;

Номер цілі державної політики (колонка 10) зазначається порядковий номер цілі державної політики.

При цьому сума граничних обсягів витрат загального та спеціального фондів бюджету, що склалися у рядку «УСЬОГО» у колонці 6 пунктів 4 та 5, не повинна перевищувати доведеного фінансовим відділом граничного обсягу видатків на плановий рік для головного розпорядника в цілому.

 

IV. Порядок заповнення Форми - 2

 

1. Форма - 2 є логічним продовженням Форми - 1, оскільки призначена для наведення детальної інформації з обґрунтуваннями щодо показників, передбачених за кожною бюджетною програмою.

 

2. При заповненні Форми - 2:

доходи та фінансування спеціального фонду наводяться відповідно за класифікацією доходів бюджету та класифікацією фінансування бюджету за типом боргового зобов’язання;

повернення кредитів до спеціального фонду – за програмною класифікацією видатків та кредитування місцевих бюджетів у розрізі кодів класифікації кредитування бюджету: 4120, 4220;

видатки - за кодами економічної класифікації видатків бюджету: 2110, 2120, 2210, 2220, 2230, 2240, 2250, 2260, 2270, 2281, 2282, 2400, 2610, 2620, 2630, 2700, 2800, 3110, 3120, 3130, 3140, 3150, 3160, 3210, 3220, 3230, 3240, 9000;

надання кредитів з бюджету - за кодами класифікації кредитування бюджету: 4110, 4210.

При цьому за однією бюджетною програмою передбачаються або тільки видатки з подальшою їх деталізацією за кодами економічної класифікації видатків бюджету, або тільки надання кредитів з подальшою їх деталізацією за класифікацією кредитування бюджету.

 

3. У пунктах 1, 2 і 3 зазначаються відповідно код Типової відомчої класифікації видатків та кредитування місцевого бюджету, найменування головного розпорядника та відповідального виконавця, код Типової програмної класифікації видатків та кредитування місцевого бюджету, найменування бюджетної програми згідно з Типовою програмною класифікацією видатків та кредитування місцевого бюджету, код за ЄДРПОУ та  код бюджету.

 

4. У підпункті 1 пункту 4 необхідно визначити мету бюджетної програми, строки її реалізації, завдання та підстави реалізації.

Мета бюджетної програми визначається відповідно до Правил складання паспортів бюджетних програм місцевих бюджетів та звітів про їх виконання, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 26 серпня 2014 року № 836, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 10 вересня 2014 року за № 1104/25881 (зі змінами).

Інформація, що наводиться у підпункті 1 пункту 4 цієї форми повинна узгоджуватись з інформацією, наведеною у пункті 2 Форми - 1.

У підпункті 2 пункту 4 вказуються завдання бюджетної програми, у підпункті 3 пункту 4 необхідно вказати нормативно-правові акти, на підставі яких здійснюється виконання  бюджетної програми.

 

5. У пункті 5 зазначаються всі надходження на виконання бюджетної програми за вказаним кодом класифікації як по загальному, так і по спеціальному фондах, зокрема:

У підпункті 1 пункту 5 зазначаються всі надходження за класифікацією доходів бюджету та за класифікацією фінансування бюджету за типом боргового зобов’язання.

У рядку «Надходження із загального фонду бюджету» у колонках 3, 7, 11 проставляються показники доходів із загального фонду відповідної класифікації доходів бюджету.

Показники спеціального фонду у колонках 4, 8, 12 зазначаються за кожним видом надходжень, а саме:

 

1) власні надходження бюджетних установ:

плата за послуги, що надаються бюджетними установами згідно з їх основною діяльністю;

надходження бюджетних установ від додаткової (господарської) діяльності;

плата за оренду майна бюджетних установ;

надходження бюджетних установ від реалізації в установленому порядку майна (крім нерухомого майна);

благодійні внески, гранти та дарунки;

Далі